בשנים האחרונות אנחנו רואים מהפכה של ממש בתוך הדירות שלנו. "בית חכם" הוא כבר לא מילה גסה – אנחנו שולטים על הדוד מרחוק כדי שיהיו מים חמים כשחוזרים מהעבודה, מדליקים מזגן מהנייד ומתקינים מפסקי תאורה חכמים ומעוצבים. אנחנו מתרגלים לנוחות מקסימלית בתוך ה-ד' אמות שלנו.
אבל יש אבסורד אחד גדול: ברגע שאנחנו יוצאים מדלת הדירה החכמה שלנו, אנחנו חוזרים אחורה בזמן לשנות ה-90. הלובי מיושן, האינטרקום מזייף, וכדי להיכנס לחניון אנחנו עדיין צריכים לחפש את השלט מפלסטיק (זה שתמיד נופל מתחת לכיסא ברכב, נשבר, או שהסוללה שלו נגמרת בדיוק כשממהרים לפגישה).

"הגיע הזמן לדבר על "בניין חכם"" הטכנולוגיה שקיימת היום מאפשרת לנו ליישם את עקרונות הבית החכם גם על השטחים המשותפים של הבניין. המגמה העולמית היא לעבור לניהול דיגיטלי מלא באמצעות מערכות IoT (האינטרנט של הדברים) שמחברות את תשתיות הבניין לענן מאובטח.
הנה 3 שדרוגים קריטיים שכל בניין משותף – ישן או חדש – יכול לאמץ כבר מחר בבוקר:
1. הסמארטפון הוא השלט החדש (וזה הרבה יותר זול) למה להסתובב עם צרור מפתחות ושלטים כשיש לכולנו מחשב קטן בכיס? מערכות בקרת כניסה מתקדמות מאפשרות היום לבצע פתיחת שער חניון מהנייד (סמן קישור כאן). זה עובד פשוט: מתקינים בקר חכם על המנוע של השער הקיים (אין צורך להחליף את השער כולו), והדיירים מקבלים כפתור באפליקציה שפותח את השער מכל מקום בעולם.
מעבר לנוחות, יש כאן חיסכון כלכלי אדיר. בניין ממוצע מוציא אלפי שקלים בשנה על רכישת שלטים חדשים, החלפת סוללות ותיקון אינטרקומים. במערכת חכמה, "המפתח" הוא וירטואלי וחינמי לחלוטין. דייר איבד את הטלפון? מורידים את האפליקציה למכשיר החדש וממשיכים כרגיל.
2. האורחים הגיעו? לא צריך לרוץ לאינטרקום מכירים את הסיטואציה שבה השליח מצלצל באינטרקום, אבל המכשיר בבית לא עובד טוב? או שהאורחים הגיעו ואתם צריכים לרדת למטה כדי לפתוח להם את החניון? בבניין חכם, השליטה נמצאת אצלכם בכף היד. אתם יושבים על הספה (או אפילו נמצאים במשרד) ופותחים את השער לשליח או לאורח בלחיצת כפתור אחת. אין צורך להיות בטווח קליטה של השלט, הכל עובד על בסיס תקשורת אינטרנטית מאובטחת ומהירה.
3. ניהול ובקרה מרחוק לועד הבית בניין חכם הוא בניין שקוף ומנוהל. במקום פתקים בלובי וטבלאות אקסל מסובכות, דיירים מצפים לקבל שירות דיגיטלי מלא. מערכות כמו EasyLive מאפשרות לועד הבית לנהל את כל האופרציה הזו – מהשער החשמלי ועד גביית הכספים – בממשק אחד שמסנכרן בין החומרה (שערים) לתוכנה (ניהול). היתרון הגדול לועד הוא היכולת לראות "יומן כניסות" (מי פתח את השער ומתי), ולבטל הרשאות לדיירים שעזבו את הבניין בקליק אחד, מבלי לרדוף אחרי השלט הפיזי שלהם.
לסיכום המעבר לבית חכם לא נגמר בדלת הכניסה של הדירה. שילוב של בקרת כניסה חכמה וניהול דיגיטלי לבניין מעלה את ערך הנכס, משדרג את תחושת הביטחון האישי, וחוסך הוצאות שוטפות מיותרות. זה הזמן להשאיר את השלטים הישנים בעבר ולהתקדם לעתיד.



